Bibellæsning i en globaliseret verden

(Nyt på tværs 2-2011)

I lande, hvor fattigdom, vold og undertrykkelse er en del af hverdagen, læses Bibelen på en anden måde end i rige vestlige lande med demokrati. For at forstå Bibelens aktualitet i en globaliseret verden med 200 millioner migranter og voksende kløft mellem rig og fattig, er det vigtigt at lytte til ikke-vestlige kristne, siger den srilankanske religionsekspert Vinoth Ramachandra, der var hovedtaler på Tværkulturelt Centers forårskonference i København, der handlede om etiske udfordringer til kristne i en migrationstid.

Kristne har til alle tider har taget udgangspunkt i deres egen kulturelle og politiske virkelighed, når de læst og tolket de bibelske tekster.  

     - Vi læser alle Bibelen med blinde vinkler. Der er ting, vi ganske enkelt ikke kan se, når vi læser teksterne sammen med mennesker, der ligner os selv. Men i mødet med mennesker fra andre kulturer og religioner bliver vi opmærksomme på nye vinkler. Det store flertal af verdens befolkning lever ikke i vestlige demokratier. Når de bibelske tekster læses i samfund, hvor fattigdom, vold og revolutionære grupperinger er en genkendelig del af virkeligheden, får de ofte en helt anden og konkret betydning.

     Vinoth Ramachandra er sekretær for religionssamtale og socialt engagement i den internationale NGO International Fellowship of Evangelical Students. Selv er den 56-årige srilankaner født og opvokset i et samfund gennemsyret af religiøs pluralisme. Størstedelen af Sri Lankas befolkning er singalesiske buddhister, mens kristne, hinduer og muslimer udgør henholdsvis seks, syv og otte procent af de godt 21 millioner indbyggere.

 

Etisk udfordring

Som hyppig gæsteforelæser på universiteter i Asiens storbyer bliver han ofte spurgt, hvad Bibelen har at sige om konkrete samfundsmæssige forhold som fattigdom, institutionaliseret vold og uretfærdighed.

     - Kristne i Vesten kommer let til at overse, at Bibelen i høj grad har noget at sige om de spørgsmål, der optager en meget stor del af verdens befolkning. Det er fristende at åndeliggøre de bibelske forfatteres stærke ord om fattigdom og ulighed. Men Bibelen pålægger os at forsvare de svages rettigheder og arbejde for social retfærdighed - også for vores fjender. Det er en grundlæggende etisk udfordring til alle kristne.

     - Migration er et tema, der løber som en rød tråd gennem hele Bibelen. Mange tekster er skrevet af mennesker, der selv var flygtninge eller ofre for politisk eller religiøs undertrykkelse. Bibelen fortæller os, at vi skal tage imod de fremmede og møde dem med forståelse og medfølelse, ligesom Kristus tager imod os.

     - Forskellighed er ikke i sig selv farlig. Etnisk og kulturel mangfoldighed er en berigelse og en del af Guds skaberværk. Voldelige konflikter opstår først, når forskellene bruges til at retfærdiggøre diskrimination eller begrunde majoritetens kulturelle overlegenhed.    

     Han opfordrer til at rette opmærksomheden mod de mennesker, der lever i samfundets periferi.

     - Bibelen er ikke skrevet fra de rige og magtfuldes perspektiv. I modsætning til, hvad mange tror, arbejder Gud ofte fra periferien og ind mod centrum - eller nedefra og op i samfundet. I Det Gamle Testamente kommer nogle af de største åndelige sandheder fra mennesker på flugt eller i eksil. Det er mennesker, der kan sammenlignes med vore dages flygtninge og asylansøgere.

 

Privilegium

Vinoth Ramachandra kunne have bosat sig i Vesten. Som ung ville lægesønnen fra Colombo ud og opleve verden, men efter en afsluttet PhD i anvendt atomfysik fra University of London valgte han at vende tilbage til fødeøen - vel vidende, at hverdagen hverken ville være tryg eller forudsigelig i det borgerkrigshærgede land, der frem til 2009 var skueplads var for en langtrukken og blodig borgerkrig mellem det singalesiske flertal og tamilske separatister.

     - Det valg har jeg aldrig fortrudt. Som bibelunderviser betragter jeg det som et privilegium at bo i et af verdens brændpunkter, hvor vi har haft borgerkrig i knap 30 år, og hvor jeg til stadighed udfordres, når jeg læser Bibelen sammen med mennesker med en anden religiøs og politisk overbevisning. Hvis flere vestlige teologer levede i lande, hvor fattigdom, vold og undertrykkelse er en del af hverdagen for størstedelen af befolkningen, ville kristne i Vesten læse Bibelen med andre øjne og større forståelse for de mennesker, der tvinges til at flygte eller emigrere på grund af forfølgelse og voksende globale ulighed.

     På konferencen i København opfordrede han de 120 deltagere til at blande sig i debatten om, hvad der er danske værdier.

   - Det er en vigtig opgave at bidrage med nationale fortællinger, der inkluderer alle de mennesker, der bor i vores land. Hvordan vi som samfund behandler svage og sårbare grupper som flygtninge og migranter er afgørende for vores egen fremtid. Det burde være enhver kirkes budskab til samfundets ledere. Men alt for ofte er kirken tavs.  

BMF

 

Vinoth Ramachandra har bl.a. skrevet bogen Subverting Global Myths - Theology and Public Issues Shaping our World (SPCK 2008)

 

 

Kommende events

Tværkulturelle sommerlejre/Farsi sommerkonference:

Se under
Kalendarium/Andet

 

InspirationsDage
for migrantpræster
og ledere

Brogaarden, Middelfart
8.-10. august

 

Migrantkirkernes Domkirketræf

Vor Frue Kirke, København

25. sept. kl. 17

 

Inspirationskonference

Aarhus d. 8.-10. nov.

 

Internationale kirkelige mødesteder

Søndagens tekster

Bibeltekster på arabisk,
farsi, tigrinya og engelsk

Migrantmenigheder

Vejledning: Hvordan organiserer man sig i DK?

JUL i mange lande

24 opskrifter og interviews


Forside

 

84 sider: 100 kr

Læs mere

Video

Frihed til at drømme

Interview med ung afvist asylansøger

Konverteret - og hvad så?

Nydanske konvertitter i folkekirkelige fællesskaber

 

Konvertithfte forside

 

 

 

 

 

 

 

 

 

55 sider: 70 kr. 
Læs mere

 

Migranter synger

Migrantkor

i folkekirkens rum

 

Migranter.synger

Læs mere

Glem ikke gæstfriheden

Folkekirkens møde
med asylansøgere

 
Glem ikke gstfriheden Forside Download

Det gode samarbejde

Migrantmenigheder
og folkekirken

 Det gode samarbejde omslag

Læs mere

Med andre øjne

Migranters møde
med folkekirken

 

14021 TKC medandreojne

Læs mere

Kirke og migration

Principper-folder-reduceret10 principper Download

Tro, eksil og eksistens

Danmarks største samling af interviews med nydanskere fra 40 lande om liv og tro.
Selamawit-rettet lav 6646

Tværkulturelt Center på

facebook-logo

Medlemmer: 168 folkekirkesogne, kirkelige organisationer og migrantmenigheder m.fl.
Formand: Tidligere sognepræst Inge With Johannesen - Netværkskoordinator: Birthe Munck-Fairwood
Tværkulturel medarbejder: Ann Juul Kjestrup - Regnskabsfører: Ilse Due