TEOLOGISK PERSPEKTIV

(Nyt på tværs 2 - 2016)

Gæstfrihed og marginalitet er tilbagevendende temaer i de bibelske tekster. I en tid hvor antallet af flygtninge i verden vokser, bliver vi mindet om, at kristen spiritualitet ikke kan adskilles fragæstfrihedens teologi, siger den anglikanske archdeacon John Perumbalath, der besøgte Danmark i marts som hovedtaler på Tværkulturelt Centers konference i København.

 Den indisk-fødte teolog er kendt for sin evne til at gøre de bibelske tekster aktuelle og nærværende. I denne tid er det ham særligt magtpåliggende at minde om gæstfrihedens teologi.

     - Flygtninge giver os mulighed for at møde Gud på nye måder. Den fremmede er Guds sendebud. Gud kommer til os i skikkelse af alle slags mennesker i nød. I den fremmede er det Gud selv, der spørger efter et hjem hos os. Udfordringen til os i dag er ikke blot at give flygtninge et sted at være, men et hjem. Et hjem er et trygt sted med omsorg for den enkelte.

     - Vi har fået vores land og materielle velstand, fordi Gud vil os det godt. Men ikke kun os. Gud vil alle menneskers bedste. Den materielle side er vigtig i mødet med flygtninge og asylsøgere, der har mistet alt. Det forventes af kirken, at vi deler med mennesker i nød uden at få noget igen. Gud har erklæret sin solidaritet med de marginaliserede. Det udfordrer de veletablerede kirkesamfund, der kan have svært ved at forstå menneskers lidelser andre steder i verden. 

Han minder om, at det bibelske bud om gæstfrihed også omfatter mennesker, vi ikke bryder os om. Dem, vi opfatter som mindreværdige. Og dem, vi er uenige med.   

     - I Guds rige er der hverken insiders eller outsiders. Sådan også i den kristne menighed. Spiritualitet er noget, kristne praktiserer sammen. Derfor er gæstfrihed en åndelig disciplin, der er lige så vigtig som vores bønsliv.     

    - Hvad der sker ude i verden bør påvirke os som kristne. Vi er alle lemmer på Kristi legeme. Smerte ét sted i kroppen påvirker hele kroppen. Når kristne lider ude i verden, lider de ikke alene. Som kristne har vi et håb. Håbet er uløselig forbundet med Kristi kors. For håbet findes midt i lidelsen.

     At den aktuelle flygtningekrise rejser mange spørgsmål, medgiver han gerne.

     - Vi kæmper alle med vores tro, når det brænder på. Men vi kan i det mindste være ærlige. Vi har ikke  alle svar. Frygten kommer vi ikke udenom, når vores samfund er i hastig forandring. Men megen frygt er ubegrundet og kan tales ned med viden om fakta. Frygt er en følelse - ikke noget objektivt. Der kan selvsagt også være velbegrundet frygt. Men de dybere svar finder vi kun, når vi vover at stille ærlige spørgsmål.

I en tid med mange nyankomne flygtninge opfordrer han kirkerne til at nedbryde barrieren mellem vært og gæst.

     - Gud har skabt den verden, vi deler med resten af menneskeheden. Alle mennesker har ret til et sted at være her i verden. Menneskeheden er på rejse sammen. Det handler om at se Guds billede i ethvert menneske. Også flygtninge er Guds repræsentanter her på jorden og skabt med en gudsrelation. Flygtninges historie er også vores - de velbjærgedes - historie.

Dr. John Perumbalath er født i Indien og assisterende biskop i den anglikanske kirke i Barking (London). Han har boet i England siden 2001 og er medlem af den anglikanske kirkes synode og stiftsråd.