Interview med amerikansk fredsmægler

(Nyt på tværs 1-2012) 

Spørger man David Shenk, hvordan kristne får kontakt med muslimer, svarer han med et stort smil: "Inviter dem på middag - og lad være med at servere flæskesteg!"

   For nylig var den hvidskæggede amerikaner, der er konsulent for religionsmøde i den amerikanske organisation Eastern Mennonite Missions, på skandinavisk besøg som taler på en nordisk konsultation om islam og kristendom i Uppsala. David Shenk er født og opvokset i Tanzania, hvor forældrene var missionærer, har en doktorgrad i religionsvidenskab og har boet 16 år i Somalia og Kenya. I en alder af 75 rejser han stadig verden rundt for at skabe større forståelse mellem kristne og muslimer.  

 

David Shenk er en lille adræt mand med klare øjne, smittende engagement og en varm latter. En af de ting, der har overrasket ham mest gennem et langt liv med samtaler, dialog og international fredsmægling er den gæstfrihed, han til stadighed møder hos sine muslimske samtalepartnere.

     - De fleste muslimer vil gerne have kontakt med kristne. Mange længes efter dybe og meningsfulde relationer med os. Når jeg kommer hjem fra en rejse, er det den muslimske grønthandler på hjørnet, der møder mig med et stort smil: "Velkommen hjem, min kære ven David!"

     - Derfor opfordrer jeg kristne til at invitere muslimer hjem - og til at tage imod invitationer fra muslimer. Mange kristne er bange for muslimer på grund af den massive negative omtale af islam, islamister og muslimske lande i medierne. Skal denne frygt overvindes, må kristne og muslimer mødes. Der er ingen anden vej.

 

Inviterede imam på te

Han fortæller om dengang, han boede i et muslimsk land og af muslimske venner fik at vide, at en bestemt imam ikke var ham venligt stemt. Vennerne var bekymrede for Shenks sikkerhed og anbefalede, at han holdt lav profil. Men Shenk insisterede på at møde den pågældende imam og invitere ham hjem til te.

     - Imamen tog imod invitationen og kom sammen med flere andre fra moskéen. Vi sad i vores stue og drak te og spiste min kones hjemmebagte daddelkager. Jeg svarede på imamens spørgsmål, og han fandt ud af, at selv om vi ikke var teologisk enige, var jeg en gudfrygtig mand og en fredens mand. Siden havde vi det bedste forhold til hinanden, fortæller David Shenk.

     Han har et uudtømmeligt lager af livsbekræftende historier og underholdende anekdoter om møder og officielle debatter med nogle af den muslimske verdens ledere såvel som lokale muslimer i de mere end hundrede lande, Shenk og hans kone Grace har besøgt gennem de sidste 50 år. Som amerikaner bliver han ofte mødt med fordomme.

     - Mange muslimer har svært ved at tro, at jeg kan være en fredens mand, når jeg er amerikaner og kristen. De forbinder kristne amerikanere med alt andet end et fredsbudskab. Nogle forbinder stadig korset med korstogenes og senere kristne militsers myrderier. For dem er kristendommen en voldelig religion. Når jeg fortæller, at jeg følger Jesus Kristus, der udtrykkeligt afstod fra at bruge magt og lærte, at vi skal tilgive vores fjender i stedet for at hade dem, er det nyt for mange.  

 

Større forståelse

Når David Shenk skal karakterisere forholdet mellem muslimer og kristne i dag, ser han mange steder voksende villighed til forståelse mellem mennesker, der tidligere betragtede hinanden som fjender.

     - Jeg har selv været inviteret til en teologisk dialog med shiitiske lærde i Qom in Iran. For få år siden ville det have været utænkeligt. I Indonesien har jeg set muslimske og kristne ledere blive forsonet, da muslimer så, hvordan de kristne hjalp muslimske ofre for tsunamien. Og efter kirkebombninger i Egypten har vi set, hvordan muslimer har dannet ring om kirker for at beskytte dem mod militante muslimer. Det giver mig håb, når ganske almindelige muslimer tager kraftigt afstand fra militante islamisters ugerninger, og når nogle går i clinch med disse grupper.

   - Samtidig ser vi netop nu noget af det værst tænkelige i Nigeria, hvor der længe har været spændinger mellem kristne og muslimer, men hvor en stærk islamistisk terrorgruppe de seneste måneder har spredt frygt og rædsel.

 

Kristus - verdens håb

David Shenk er ikke i tvivl om, at kristne har noget særligt at bidrage med, når det går galt i religionsmødet.    

     - Jeg er helt og fuldt overbevist om, at den korsfæstede Kristus er verdens håb. I Kristus, hans tilgivelse og korsdød findes muligheden for forsoning. Jesus lærer, at vi skal elske vores fjender. Men de kristne er de eneste, der kender dette håb. Derfor skal vi fortælle, hvad vi ved. Det er tragisk, når kristne tier og ikke deler deres håb med verden.

     Selv har han altid haft let ved at tale om sin tro.

     - Jeg er ikke kaldet til at kritisere eller angribe islam. Derimod fortæller jeg med glæde muslimer og alle andre, hvorfor jeg følger Jesus Kristus. Når muslimer for eksempel spørger, hvordan jeg ser på Muhammed, svarer jeg, at jeg har stor respekt for hans opgør med datidens polyteisme, men at Jesus Kristus, som jeg følger, aldrig brugte magt, og derfor har jeg det svært med Muhammeds brug af sværdet. Gennem årene har mange muslimer sagt til mig, at hvis Gud virkelig er sådan, som kristne siger, så er det godt nyt.

     David Shenk peger på, at øget mobilitet og de nye sociale medier giver nye muligheder for at påvirke det muslimske verdenssamfund.

     - Hvis muslimer i det kristne Skandinavien bliver mødt med venlighed i et samfund med respekt for religiøs forskellighed, vil det hurtigt blive kendt blandt muslimer ud over verden. Det værste, I kan gøre, er at marginalisere den muslimske befolkning. Alle muslimer har brug for en kristen ven. Og alle kristne har brug for en muslimsk ven. Så ville mange konflikter i verden se anderledes ud. Da jeg sagde dette på et dialogmøde for nylig, kom flere op til mig bagefter og sagde: "Jeg vil gerne være din muslimske ven!"

BMF