Esra er dansker med tyrkisk baggrund

(Nyt på tværs nr. 1-2010)

Esra er nyuddannet farmaceut og født i Gellerup ved Århus som en af seks piger i en tyrkisk indvandrerfamilie. Hendes far kom til Danmark i halvfjerdserne for at arbejde, så han kunne spare op og købe en traktor hjemme i landsbyen i Tyrkiet. Men som mange andre tyrkiske mænd vendte han aldrig tilbage til landsbyen. I Danmark var der langt bedre uddannelsesmuligheder, og han var fast besluttet på, at hans børn skulle have en uddannelse - noget han aldrig selv havde haft mulighed for. I dag er alle seks døtre godt på vej til at virkeliggøre farens drøm - og samtidig har de som Esra truffet et bevidst valg om at praktisere islam.   

Esra Alici er 24 år og bor i en kollegielejlighed på Amager sammen med sin danske mand Uffe, der er konverteret til islam. Da parret blev gift sidste år, tilføjede hun Pedersen til sit tyrkiske efternavn. I august blev hun færdig som farmaceut og har netop afsluttet sin første projektansættelse. Hun serverer krydret te og hjemmebagt banankage, mens hun forklarer, at selv om de kulturelle rødder fører tilbage til Tyrkiet, er hun først og fremmest muslim - ikke tyrkisk muslim, men slet og ret muslim. Og så er hun dansker - ganske vist med tyrkisk baggrund, men det er her, hun er født og opvokset.

   - I Tyrkiet adskiller man ikke kultur og religion. For det meste er det kulturen, der dominerer. Men for mig og mange i min generation er det anderledes. Vi har lært at skelne mellem kultur og religion. I den tyrkiske kultur er der for eksempel begrænsninger i kvinders rettigheder og hvad piger må gøre. Derfor tog det også lidt tid, inden min far var tryg ved at sende os på lejrskole, da vi gik i folkeskolen. I dag kender jeg mine kvindelige rettigheder, fordi jeg tidligt valgte at undersøge islam. Jeg ved for eksempel, at en kvinde har lov at vælge sin egen ægtefælle. Kvindeundertrykkelse er ikke islam. Det er kultur. Men det er der mange, der ikke ved - også muslimer.

Selvtillid

Esra har gået med tørklæde, siden hun og hendes tvillingesøster som 11-årige i en sommerferie besluttede, at de ville prøve det.

     - Det var bestemt ikke min far, der tvang os - tvært imod! Han syntes, det var lidt for tidligt. Men vores ældre søster var begyndt at gå med tørklæde, og vi ville vise, at det kunne vi også. I skolen skulle de lige vænne sig til at se os med tørklæde, så vi fik nogle negative kommentarer, men efter nogle uger var det helt i orden. Vi vidste ikke så meget om islam dengang, men vi så det som en ny og spændende udfordring.

     Hun har aldrig haft dårlige oplevelser ved at være synlig som muslim i det offentlige rum. Tværtimod er hun stolt af sin religion og har masser af selvtillid.

     - Jeg har altid haft en positiv tilgang til tingene og har aldrig været udsat for grove ting. Da jeg startede på det Farmaceutiske Fakultet i København, havde nogle af mine studiekammerater ikke mødt muslimer før. De havde mange spørgsmål. ”Går du også i bad med tørklæde på?!” Jeg er glad for, at jeg kan være med til at forklare, men jeg kan godt blive træt af hele tiden at skulle forsvare mig. Er vi virkelig ikke kommet videre?

     - Som muslim beder jeg fem gange om dagen. Det skal man gøre islamisk set. Men det vigtige er det spirituelle. Bønnen siges på arabisk, men jeg går meget op i at oversætte ordene, så jeg kan få følelserne med. Efter de faste bønner sidder jeg lidt med åbne hænder og beder mine egne bønner på tyrkisk eller dansk. Jeg beder om en god, sund og rask fremtid, og at Gud vil give mig overskud og styrke til at give min tro videre til mine børn engang. Jeg beder også om, at Gud vil styrke vores familiebånd, og at der ikke opstår splittelse. Og så beder jeg om ting som rigdom til de fattige og hjælp til jordskælvsofrene.

     - Der er ting, jeg ikke gør som muslim - ikke bare fordi jeg ikke må, men fordi jeg ikke har lyst. For eksempel drikker jeg ikke. Når jeg ikke gik til klassefester i gymnasiet, var det fordi jeg ikke brød mig om at sidde i en forsamling, hvor alle var fulde, og hvor man ikke kunne genkende sine klassekammerater.

Besøg i Tyrkiet

- Mine forældre kommer fra den samme landsby i Tyrkiet. Da jeg var barn, tilbragte vi en måned i landsbyen hver sommer. Det var en helt anden verden og meget hyggeligt. Min familie er nogle dejlige, hjælpsomme og gavmilde mennesker, selv om der var en masse ting, de ikke havde, som vi havde i Danmark. Vi var sammen med alle vores kusiner og oplevede nogle helt forskellige ting i forhold til Danmark. Vi boede hos min bedstemor. Hendes hus var samlingspunkt for hele familien. Hver dag var hun tidligt oppe for at bede morgenbøn ved solopgang. Hun var et meget religiøst menneske og bad fem gange om dagen. Desværre holdt min fars generation ikke fast ved troen på samme måde. Mange har travlt og er kommet lidt væk fra det med religionen. Nu er min bedstemor død, men jeg har stadig kusiner, fastre og mostre og deres børn og børnebørn i landsbyen.

Fredagsbøn for alle

I dag går Esra til fredagsbøn i en moské i København hver uge.

     - Faktisk er det noget nyt for mig. I Tyrkiet går kvinder ikke til fredagsbøn. Det er jo kun obligatorisk for mænd. Jeg er rigtig glad for, at vi i København har en moské, der ikke er bundet op på nationalitet men er for alle. Det er fedt at se så mange nationaliteter dele erfaringer - danskere, arabere, tyrkere og pakistanere. Efter fredagsbønnen sidder vi og drikker te og hygger os. Jeg har det godt med, at jeg en gang om ugen får noget spirituelt og lærer noget om islam. Det er ikke altid, at jeg lærer noget nyt, men det er godt at få nye eksempler. I vores moské er jeg mere fri med hensyn til det religiøse end i en tyrkisk moské, hvor man har en bestemt måde at gøre tingene på.

     - Mange siger til mig, at jeg er heldig, at jeg er gift med en muslim, som jeg også kulturelt har en masse til fælles med. Vi er jo begge vokset op her og har de samme forventninger til vores ægteskab - først og fremmest at man snakker om tingene og giver plads til hinanden.  

Ny generation

Esra er bevidst om, at hun på mange måder repræsenterer en ny generation af danske muslimer, både kulturelt og religiøst.

     - Min mor var kun 14-15 år, da hun blev gift med min far. Dengang var det helt normalt i Tyrkiet. Hun har fortalt os, at hun stadig følte sig som et barn, da hun blev gift. Det er vildt at tænke på!

     - Heldigvis har min far altid gået meget op i, at hans døtre skulle have en uddannelse. For min far var det vigtigt, at vi ikke giftede os for tidligt. Først skulle vi i gang med en uddannelse. Vi har altid vidst, at vi selv måtte vælge, hvem vi ville giftes med. Alligevel har det været svært for min far at acceptere, at jeg giftede mig med en etnisk dansker. Jeg er den første i vores familie. Min mand konverterede til islam for tre et halvt år siden. Han begyndte at interessere sig for religionen, da han flyttede til Odense for at læse litteraturvidenskab og fik en ny kreds af venner. I dag er han på mange måder mere praktiserende end mig. Resten af min familie er vilde med ham! Men min far føler det lidt som en skam. Det er noget meget stort i forhold til min fars omgangskreds. Han kan stadig ikke forestille sig, at en dansker kan være muslim.

     Som nyuddannet farmaceut drømmer Esra om at få et job, hvor hun kan bruge sin faglige viden.

     - Tidligere var jeg meget karrierefikseret. Men efter at jeg er blevet gift og vi er begyndt at tænke på børn, tænker jeg lidt anderledes. I dag betyder det materielle mindre. Jeg elsker at arbejde med kemi og skal helt sikkert ud på arbejdsmarkedet. Jeg vil gerne være med til at give et godt billede af muslimer. Men jeg vil også have tid og overskud til mine børn. Min familie kommer først.

BMF