GLIMT FRA FORÅRSKONFERENCEN

Iranske konvertitter udfordrer europæiske kirker

HVORFOR KONVERTERER DE? Hvorfor konverterer så mange iranere i disse år til kristendommen? Det gav konferencens iranske hovedtaler, PhD Sara Afshari, en række bud på hen over den velbesøgte weekend i Fredens Kirke i København. Ifølge den iranske forsker skal en del af forklaringen findes i den iranske befolknings voksende modvilje mod den religiøse ekstremisme og manglende frihed, der har kendetegnet det iranske samfund siden den islamiske revolution i 1979. Den ekstreme udgave af islam får mange iranere til at tage afstand fra islam, og nogle tiltrækkes af kristendommen. Hun nævnte også de oversete kristne armenske og assyriske mindretal, der har formået at holde kristendommens historie levende i Iran, betydningen af Det gamle Testamentes positive billeder af Persien samt den persiske digtekunst, hvor ikke mindst sufi-traditionen har holdt billeder af Kristus levende op gennem historien.      

LÆNGSEL EFTER GUD: Selv om mange konvertitter kan have svært ved at finde et teologisk sprog og sætte ord på deres kristne tro, er der hos mange en dyb åndelig længsel bag religionsskiftet, understregede Sara Afshari og fortalte om en iraner, der på en workshop spurgte: "Hvordan kan jeg få en større tørst efter Gud?"

HVAD KONVERTITTER MISTER: I Europa oplever mange iranere kirken som et sted, hvor de kan finde fred. Som en iransk flygtning udtrykte det: "I kirken forsvinder al min smerte." Men prisen er høj. Mange konvertitter har mistet familie, venner, fremtidsplaner og mulighed for at finde en ægtefælle. Hvad de får igen er en times fællesskab i kirken søndag formiddag, en kop kaffe og en småkage.

HVEM ER JEG NU? Når iranere alligevel i stort tal tiltrækkes af kristendommen, er det ifølge den iranske forsker også fordi de ser konvertering som en vej til integration i Vesten: "Kirkerne tilbyder hjælp til at lære sproget og kulturen. Mange kirker giver flygtninge en stemme. Her kan de få kontakt med lokalsamfundet og få hjælp til at skabe sig en ny identitet."

KIRKE FOR KONVERTITTER - HVORDAN? Men slet ikke alle kirker er klar til at tage imod de nykristne iranere: "Vi må lære at være kirke på nye måder, hvis vi vil være kirker for og sammen med konvertitter. Kristen gæstfrihed er betingelsesløs. Hvis der skal være plads til konvertitter og deres længsel, smerte og savn, må de europæiske kirker så at sige ommøblere. Kirkerne skal kunne svare, når konvertitter spørger: Hvem er jeg nu? Hvordan skal mit liv se ud fremover?", understregede Sara Afshari.    

FORTÆLLINGER FRA BIRMINGHAM: Konferencens anden hovedtaler var den anglikanske præst, forfatter og PhD Richard Sudworth fra bydelen Sparkbrook i inner city Birmingham, hvor 90 procent af befolkningen er muslimer. I tre foredrag satte han fokus på, hvad det vil sige at være kirke i en multireligiøs virkelighed.

HVAD ER KIRKENS FORTÆLLING OM MUSLIMER? "Mediernes billeder af muslimer i Europa er ofte ensidigt negative. Hvilke historier skal kirken fortælle om muslimer? De 10 bud minder os om ikke at bære falsk vidnesbyrd. I Sparkbrook ved vi, at terrorister udgør et meget lille mindretal blandt verdens muslimer. Normative muslimer er ganske almindelige mennesker, der blot ønsker at leve i fred og give deres børn en god fremtid. Vi kan fortælle om ældre enlige hvide briter, der får hjælp til indkøb af deres muslimske naboer, og om 70 muslimske kvinder, der hver uge kommer i vores nybyggede kirkehus til forskellige aktiviteter," fortalte Richard Sudworth, der blandt andet har skrevet bøgerne "Distinctly Welcome" og "Christianity and Islam in the Public Square".

SYNLIGE KRISTNE: Han understregede vigtigheden af, at kristne er synlige i det offentlige rum, og at kirken ikke har nogen skjult dagsorden. "Muslimer må gerne se, at kristne er bedende mennesker, der gerne beder en bøn for deres naboer. Som kristne har vi ikke noget at skjule - tværtimod. Samtidig har vi lært, at den kristne forståelse af gæstfrihed udfordrer opfattelsen af os selv som værter og mennesker af anden tro og etnisk baggrund som gæster. I kirken er vi alle gæster i Guds hus. Vi skal ikke blot gøre noget godt for og sammen med de andre og være deres fortalere. Vi skal lære at være sammen. Som venner og medmennesker - uden betingelser."                    

LUK LYSET IND: Den anglikanske præst understregede, at det ikke er kristnes opgave at fortælle muslimer, hvad der er forkert i islam. "Jeg tror på, at Kristus er verdens håb. Samtidig har jeg lært, at Gud også virker uden for den kristne kirke. Når vi kommer ind i et mørkt rum, skal vi ikke slukke et lille blafrende lys men åbne vinduerne, så lyset kan komme ind. Som kristne er det vores opgave at lukke Kristi lys ind."

Tværkulturelt Centers forårskonference fandt sted den 16.-17. marts i Fredens Kirke i København og samlede 120 deltagere fra hele landet - heriblandt 20 nykristne iranske flygtninge og asylansøgere, der gerne fortalte om deres personlige vej til den kristne tro.

Desuden fortalte tre unge nydanskere og deres liv og tro, og mangfoldigheden blev fejret med sange på forskellige sprog, afrikansk dans og kunstudstillinger fra Skt. Petersborg og Filippinerne.